a dozen actions and manipulations to be able to see something
= en Français: "une dizaine d'actions et de manipulations pour voir quelque chose" -> c'est mon point
En om het in mijn schoon Nederlands te zeggen (wil nu ff niet meer gaan vertalen):
In het 'digitale tijdperk' (periode van de 'digitale bullshit') is er voor alles een oplossing ... kosten/baten worden niet meer afgewogen. Er is overal wel een oplossing of een 'handigheidje' voor te vinden. Eenvoudige dingen, het simpele en begrijpbare, die zijn té vintage. Er moét een overdaad aan apps, weetjes, handigheidjes, truucjes en stappenplannen zijn. Zodat je het bos door de bomen niet meer ziet.
Ik wil gewoon een export die 'direct' bruikbaar is, die direct kan doorgestuurd worden. Geen omzwervingen, stappenplannen of ellenlange uitleg om toch maar de bewijzen dat die export wél ok is. Voor mij is die export NIET OK.
De laatste keer dat ik zo'n export heb doorgestuurd naar iemand heb ik met beschaamde kaken moeten uitleggen dat Colnect niet is staat is een treffelijke export af te leveren. Dat de gebruiker eerst nog een aantal truucjes en bijkomende stappenplannen moet doorlopen om die export in orde te krijgen. Tja, dan kun je evengoed item per item met cut/paste overnemen. Is ook een 'handige' workaround die past in het 'digitale tijdperk' plaatje: ingewikkeld en technisch. Efficiënt? Ja. Effectief? No way. Er is wel degelijk een groot verschil tussen efficiëntie en effectiviteit!
Voor mij hoeft het niet, ik kan zelf mijn plan wel trekken. Zoals vermeld heb ik zelf een Excel VBA proces gemaakt die de output van Colnect omzet in iets wat wel bruikbaar is om door te sturen. Met één druk op de knop. Maar het is wel één druk té veel als je voor iets betaalt.
Achterliggend, en ik blijf mezelf steeds opnieuw herhalen (in de hoop dat het ooit eens tot iemand doordringt), maakt het deel uit van een veel groter probleem dat het laatste jaar is binnengeslopen op deze 'almost briljant site'.
Als ik het publiek op Colnect overshouw (de contacten die ik heb met andere Colnect gebruikers), dan vrees ik dat véél mensen betalen voor iets dat niet ok is. Gewone mensen, die geen kaas gegeten hebben van al die dingen. Ik ben er zelfs al een heleboel tegengekomen die, zelfs na een grondige uitleg, niet in staat zijn een 'persoonlijke lijst' aan te maken.
Wijze raad (for what it's worth):
- hou rekening met de gebruiker. Het zijn verzamelaars, geen informatici!
- neem de signalen ook eens au serieux en communiceer persoonlijker. Nu openen de paraplu's opeenvolgend (maak eerst een poll, maak eerst een 'screenshot', we hebben een truucje via de link ..., het staat in de 'help', ...)?
En vergeet de aftercare niet. Telkens onmiddellijk afsluiten met 'Answered' doet ook telkens opnieuw de deur met een harde klap dicht, en geeft de vrager het gevoel: 'trek er uw plan mee en val ons niet verder lastig met die onnozele vragen, wij zijn belangrijker dingen gewoon'.
Er was in ons bedrijf ooit een directeur die verantwoordelijk was voor de dienstverlening gebruikersondersteuning. Die was abominabel. De uitleg was: 'we hebben al zoveel problemen met onze informatica, als de gebruikers ons dan nog eens gaan lastig vallen met hun informaticaproblemen ...'. De volgende dag was zijn bureau leeg. Terecht. Gebruikersondersteuning is nu eenmaal het aanspreekpunt voor de gebruikers, of wat had je gedacht?
M Vr Gr,
Raoul